?RUOK שאלה קטנה שמצילה חיים |
![]() |
פלאשנט חדשות יום רביעי, 18 ביוני 2025, 13:25 |
![]() |
![]() |
![]() |
המיזם החברתי שיכול להציל חיים מבית עמותת אנוש |
![]() |
עו"ס מורן אפטבי |
בימים של לחץ ביטחוני מתמשך, כשכולנו חיים בין התרעות לחדשות, בין דריכות לשגרה - שיחה אנושית, פשוטה ומכילה – יכולה להיות נקודת האור של מישהו אחר. "לפעמים מה שאנשים צריכים זה לא פתרון, אלא פשוט שמישהו יראה אותם, יתעניין בהם באמת, ויהיה שם גם אחרי השיחה." עו"ס מורן אפטבי, מנהלת אשכול גליל מזרחי בעמותת אנוש ומנחת סדנאות R U OK? בימים כאלה ובשגרת חירום, החיים שלנו משתנים 360 מעלות ואנחנו צרכים ללמוד להתנהל במציאות חירום. שאלה פשוטה של האחר לשלומו יכולה לתת מרחב משמעותי, מחבק ומכיל שהוא כל כך חשוב, במיוחד במציאות לא שגרתית כזו. השאלה היא איך יש לי פניות בכלל להתעניין במשהו אחר? פה קורה הקסם של התעניינות באחר שנותנת לנו יציאה מהצרות שלנו, הקשיים וחשיבה על האדם שעומד מולנו, המרחב הזה מחזק אותנו בדרך עקיפה. *השאלה הבאה היא איך מתעניינים באמת?* פה נכנס לתמונה R U OK - המיזם החברתי של עמותת אנוש, שנועד להזכיר לנו לעצור לרגע להתעניין באמת בשלומם של האנשים סביבנו, ובכך אולי לסייע להם לעבור תקופה קשה, להתמודד עם משבר, ובמקרים קיצוניים – אפילו למנוע אובדנות. לפעמים מרגישים שמישהו קרוב עובר משהו – ובכל זאת שותקים. סקר שערכו בעמותת אנוש הראה שאחד מכל ארבעה מתקשה להתחיל שיחה כזו, גם כשברור שמשהו לא כשורה. למה? חשש לפגוע בפרטיות, חוסר ביטחון, או פשוט לא יודעים מה לומר. בעזרת ארבעה שלבים פשוטים אפשר לגשת לשיחה בצורה בטוחה ורגישה – בדרך שמתאימה לכל אחד ואחת: *השלב הראשון: לשאול אם הכל בסדר* וודאו שאתם פנויים לשיחה בגישה פתוחה וקשובה, במקום נוח, ובזמן שמתאים גם לצד השני. התחילו בשאלות פשוטות כמו "מה נשמע?" או "איך אתה מרגיש לאחרונה?", והתייחסו לשינויים שמטרידים אתכם: "אתה נראה עייף", "שמתי לב שלא היית בפגישות לאחרונה". גם אם הצד השני לא מוכן לדבר – עצם השאלה מראה שאכפת לכם, וזה משמעותי. *השלב השני: להקשיב* בלי שיפוטיות, בלי למהר לתת עצות. גם אם הדברים נראים קטנים בעיניכם – הם גדולים עבורם. תנו מקום לרגשות, גם לשתיקות. עודדו להרחיב, שאלו שאלות פתוחות כמו: "איך אתה מרגיש עם זה?" או "כמה זמן זה נמשך?" *השלב השלישי: להניע לפעולה* אפשר להציע פעולות קטנות – לדבר, לצאת להליכה, או להיזכר במה שעזר להם בעבר. אם יש צורך בעזרה מקצועית – אפשר לעודד בעדינות: "חשבת לפנות למישהו מקצועי?", "רוצה שאעזור לך לבדוק לאן אפשר לפנות?" *השלב הרביעי: לשמור על קשר* המשיכו להתעניין גם אחרי השיחה. שיחת מעקב כמו "מה שלומך מאז שדיברנו?" יכולה לחזק מאוד. גם אם הם לא נקטו פעולה – המשיכו להיות שם. הידיעה שיש מישהו שאכפת לו – היא כוח בפני עצמו. במציאות המורכבת של היום, שיחה קטנה יכולה לעשות שינוי גדול. חשוב שנעצור, נשאל ונתעניין באמת באנשים שסביבנו, ובכך נוכל לא רק להקל עליהם – אלא גם למנוע מצבים של התדרדרות רגשית ואף להציל חיים. כי לפעמים כל מה שאדם צריך זה שמישהו יראה אותו. ואם אתם רואים – אל תעברו הלאה. תשאלו. תקשיבו. תישארו. * עו”ס מורן אפטבי מנהלת אשכול גליל מזרחי בעמותת אנוש ומנחת סדנאות ?R U OK |

|
|
|
|
כתבות נוספות שיכולות לענין אותך |
|
עוד בחדשות |
|
מדברים גם על זה | ![]() |
|