היכרות עם עלויות היצוא העיקריות יכולה להפוך כל ניסיון של סחר בינלאומי לאפיק רווח משמעותי וגבוה. במאמר הבא נציג את הסעיפים הבולטים ונבין מה אפשר לעשות על מנת לחסוך בהם
יצוא משמש ככלי שבעזרתו יזמים, משקיעים ואנשי עסקים מייצרים תשואה גבוהה והכנסה קבועה. נכון להיום, היצוא הוא החלק המשמעותי ביותר של סחר בינלאומי ויש לו השפעה על כל תחומי המשק.
עם זאת, רבים מהיזמים והיצואנים לא מכירים לעומק את הרכב העלויות ולכן יש להם נטייה לעשות טעויות מיותרות. הפתרון הוא כמו תמיד להכין את שיעורי הבית ולהבין מה מרכיב את רשימת ההוצאות הצפויות.
כמה עולה להוביל את המטען?
ההוצאה העיקרית ביצוא היא על הובלת מטענים. העולם כיום הוא כפר גלובאלי שבו סחורות עוברות במהירות ממקום למקום, אבל מישהו צריך לשלם על זה – ובדרך כלל מדובר ביצואן. למעשה, מחיר ההובלה באוויר או בים הוא הפקטור הקריטי ביותר לקביעת כדאיות היצוא.
נכון להיום, רוב המטענים משונעים באמצעות אניות ולכן הובלה ימית היא המקובלת והנפוצה ביותר. בהובלה ימית אף קיים תעריף שזהה לרוב סוגי המטענים וקל יחסית להיערך אליו, למעט תוספות והיטלים שקובעים את העלות הכוללת כגון היטל דלק וסיכוני מלחמה. ההמלצה בהקשר הזה היא לקבל הצעת מחיר שכוללת את ההובלה וההיטלים ולהיערך בהתאם מבחינת התמחור.
לשם השוואה, הובלה אווירית מיועדת בעיקר לסחורות שצריכות להגיע ליעדן במהירות והאפשרויות הקיימות כוללות חברות בלדרות בינלאומיות או משלחים בינלאומיים. באופן עקרוני קיימת גם אופציה של הובלה יבשתית, אך היא פחות רלוונטית לישראל כי אין לה יחסי מסחר רשמיים עם מדינות שכנות.
כמה עולה להוביל את המטען
על מה תשלמו מלבד ההובלה?
עוד פקטור שמשפיע מחד גיסא על עלויות היצוא ומאידך על נתח הרווחים קשור לתקינה הבינלאומית. אלו מסמכים שמגדירים את ההיבטים השונים של המוצר מבחינת טכנולוגיה, שיטות בדיקה, שירות וכדומה והם עולים כסף. היתרון הוא שבעזרת תשלום על תקינה ניתן לייצר יתרון יחסי בשוק היעד ולבלוט על רקע מתחרים מקומיים או בינלאומיים.
מלבד תקינה, יצואנים מכל רחבי העולם צריכים לשלם על תכנית שיווק בינלאומית. מי שמנסה לבנות תכנית כזו לבד עלול לחרוג מתוך מסגרת התקציב ולפגוע לעצמו במוניטין, לכן האלטרנטיבה המומלצת היא לפנות לאנשי מקצוע ולשלם 10-20 אלף דולר על תכנית שיווק מסודרת. עוד אפשרות היא להכין את התכנית דרך מכון הייצוא, בעלות נמוכה יותר ועל בסיס פגישת ייעוץ ולאחר מכן פגישות המשך.
לבסוף, עלויות היצוא נקבעות בהתאם למספר התערוכות הבינלאומיות שבהן בוחרים להשתתף ולפי התעריפים של משלח בינלאומי ועמיל מכס. לכל זה יש להוסיף ביטוח סיכוני סחר חוץ בהתאם לסוג המטען ורצוי להקדיש לפחות 10% מהתקציב לטובת איתור סוכנים ומפיצים בחו"ל, שיתופי פעולה והתייעצות עם עורכי דין מקצועיים.
לוסי איוב מכתיבה את הקצב: הברלט שגנב את ההצגה. מי שצפה בשבוע שעבר בפרק של רוקדים עם כוכבים לא יכול היה לפספס את הנוכחות המרשימה של המנחה לוסי איוב - וגם לא את הבחירה האופנתית שבלטה על המסך: חליפת טוקסידו שחורה בגזרה מחויטת ונקייה, עם טוויסט במרכז – ברלט תחרה של מותג ההלבשה התחתונה JACK KUB שהפך לאלמנט שמכתיב את כל הלוק. ניתן להשיג ברשת חנויות JACK KUBA.
רשת BBB פותחת את סניפיה למשלוחים ואיסוף עצמי בהתאם להנחיות פיקוד העורף- התפריט החדש שהושק בשבוע שעבר זמין כעת גם במשלוחים: בהתאם להנחיות פיקוד העורף לסגירת המסעדות לישיבה, סניפי רשת BBB יהיו פתוחים לפעילות במתכונת של משלוחים ואיסוף עצמי בלבד, בהתאם להנחיות ולהתפתחויות המצב הביטחוני בכל אזור ואזור. כחלק מהמאמץ להחזיר שגרה גם בימים מורכבים, ניתן להזמין גם את תפריט הקיץ החדש, שהושק רק בשבוע שעבר ומביא עמו מנות מפתיעות, עשירות בטעמים וייחודיות ל-BBB. שמרו על עצמכם. שיהיה בתאבון!
מלון דן כרמל אירח את השחקנית חני נחמיאס ויהודה אליאס שטיילו בחיפה וקפצו לביקור במלון. בן ינובר, מנכ"ל מלונות דן באזור חיפה ומנכ"ל דן כרמל ערך סיור במלון לחיים אוסדון (דוד חיים) שהתארח במלון והראה לו את הגינה החדשה במלון. חני נחמיאס שבדיוק הגיעה למלון הפתיעה את אוסדון במהלך הסיור בגינה של דן כרמל והצטרפה אליהם יחד עם יהודה אליאס. אורחי דן כרמל שראו את כל החבורה בגינה חשבו שתהיה הופעה למבוגרים של חני ויהודה ולילדים של ה-"דוד חיים", אבל בסוף כולם הסתפקו בסלפי עמם.