היכרות עם עלויות היצוא העיקריות יכולה להפוך כל ניסיון של סחר בינלאומי לאפיק רווח משמעותי וגבוה. במאמר הבא נציג את הסעיפים הבולטים ונבין מה אפשר לעשות על מנת לחסוך בהם
יצוא משמש ככלי שבעזרתו יזמים, משקיעים ואנשי עסקים מייצרים תשואה גבוהה והכנסה קבועה. נכון להיום, היצוא הוא החלק המשמעותי ביותר של סחר בינלאומי ויש לו השפעה על כל תחומי המשק.
עם זאת, רבים מהיזמים והיצואנים לא מכירים לעומק את הרכב העלויות ולכן יש להם נטייה לעשות טעויות מיותרות. הפתרון הוא כמו תמיד להכין את שיעורי הבית ולהבין מה מרכיב את רשימת ההוצאות הצפויות.
כמה עולה להוביל את המטען?
ההוצאה העיקרית ביצוא היא על הובלת מטענים. העולם כיום הוא כפר גלובאלי שבו סחורות עוברות במהירות ממקום למקום, אבל מישהו צריך לשלם על זה – ובדרך כלל מדובר ביצואן. למעשה, מחיר ההובלה באוויר או בים הוא הפקטור הקריטי ביותר לקביעת כדאיות היצוא.
נכון להיום, רוב המטענים משונעים באמצעות אניות ולכן הובלה ימית היא המקובלת והנפוצה ביותר. בהובלה ימית אף קיים תעריף שזהה לרוב סוגי המטענים וקל יחסית להיערך אליו, למעט תוספות והיטלים שקובעים את העלות הכוללת כגון היטל דלק וסיכוני מלחמה. ההמלצה בהקשר הזה היא לקבל הצעת מחיר שכוללת את ההובלה וההיטלים ולהיערך בהתאם מבחינת התמחור.
לשם השוואה, הובלה אווירית מיועדת בעיקר לסחורות שצריכות להגיע ליעדן במהירות והאפשרויות הקיימות כוללות חברות בלדרות בינלאומיות או משלחים בינלאומיים. באופן עקרוני קיימת גם אופציה של הובלה יבשתית, אך היא פחות רלוונטית לישראל כי אין לה יחסי מסחר רשמיים עם מדינות שכנות.
כמה עולה להוביל את המטען
על מה תשלמו מלבד ההובלה?
עוד פקטור שמשפיע מחד גיסא על עלויות היצוא ומאידך על נתח הרווחים קשור לתקינה הבינלאומית. אלו מסמכים שמגדירים את ההיבטים השונים של המוצר מבחינת טכנולוגיה, שיטות בדיקה, שירות וכדומה והם עולים כסף. היתרון הוא שבעזרת תשלום על תקינה ניתן לייצר יתרון יחסי בשוק היעד ולבלוט על רקע מתחרים מקומיים או בינלאומיים.
מלבד תקינה, יצואנים מכל רחבי העולם צריכים לשלם על תכנית שיווק בינלאומית. מי שמנסה לבנות תכנית כזו לבד עלול לחרוג מתוך מסגרת התקציב ולפגוע לעצמו במוניטין, לכן האלטרנטיבה המומלצת היא לפנות לאנשי מקצוע ולשלם 10-20 אלף דולר על תכנית שיווק מסודרת. עוד אפשרות היא להכין את התכנית דרך מכון הייצוא, בעלות נמוכה יותר ועל בסיס פגישת ייעוץ ולאחר מכן פגישות המשך.
לבסוף, עלויות היצוא נקבעות בהתאם למספר התערוכות הבינלאומיות שבהן בוחרים להשתתף ולפי התעריפים של משלח בינלאומי ועמיל מכס. לכל זה יש להוסיף ביטוח סיכוני סחר חוץ בהתאם לסוג המטען ורצוי להקדיש לפחות 10% מהתקציב לטובת איתור סוכנים ומפיצים בחו"ל, שיתופי פעולה והתייעצות עם עורכי דין מקצועיים.
134 ישראלים חטופים בעזה ברגע זה. לכל אחד מהם יש שם, פנים, משפחה, חברים, תחביבים – ועוגייה שהוא הכי אוהב לאכול.
כדי להשאיר את החטופים במודעות הציבורית, תלמידי מגמת מלונאות שף בבית החינוך אמית האופק אור עקיבא, הכינו את המתכון האהוב על 4 חטופים: פנקייקים אמריקאיים של קית' סיגל, כדורי שוקולד של אוריאל ברוך, עוגיות שוקולד צ'יפס של הרש גולדברג פולין ועוגיות חמאה של גיא גלבוע דלאל. בנוסף, אספו מצרכים והרכיבו משלוחי מנות למשפחות המפונים באור עקיבא. לכל משלוח כזה צורפו העוגיות האהובות על 4 החטופים, בתפילה לשובם ולחזרת המפונים לבתיהם בשלום. אביתר כהן, תלמיד כיתה י' שיתף: "היה לי כיף לחלק משלוחי מנות ולראות את החיוכים בתמורה. זה עושה ממש טוב על הלב".
ציון ברוך הפרזנטור של מותג יטבתה, הגיע גם השנה ביחד עם צוות עובדי יטבתה לחלק משלוחי מנות לילדים ולחיילים במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית. במסגרת ההתנדבות, חולקו משלוחי מנות צבעוניים ועשירים במגוון מוצרים של חברת שטראוס, ומגוון משקאות חלב של מחלבת יטבתה, ביניהם השוקו האהוב של יטבתה, בעיצוב מיוחד לכבוד החג. את משלוחי המנות ציון ברוך ומתנדבי יטבתה חילקו במחלקות הילדים על מנת לשמחם וגם לחיילים לאות תודה והערכה על השירות המסור שלהם במלחמת חרבות ברזל. ישר כח!
עונת הפרפרים נפתחה בפארק "אגם הפרפרים" בקליל בבשורה משמחת – לפארק הגיעו באופן טבעי 50 זני פרפרים שונים מתוך סה"כ 62 פרפרים הקיימים באזור. פארק הפרפרים הינו מתחם פתוח ולא חממה סגורה כדי לאפשר לפרפרים באזור לשהות ולהתרבות בפארק. הפארק כולל ביוטופים טבעיים כולל כ-180 סוגי שיחים וצמחים רב-שנתיים וחד-שנתיים, רחבות של פרחי בר וצמחי תבלין, המותאמים למשיכת הפרפרים באזור. צורי דבוש יו"ר חב' קליל: "לאור העובדה שסמל הפרפר מתנוסס בלוגו של החברה החלטנו להקים את פארק הפרפרים כהגשמת חזון מתוך מחויבות לא רק לשמור על הטבע, אלא גם להחזיר לטבע".