היכרות עם עלויות היצוא העיקריות יכולה להפוך כל ניסיון של סחר בינלאומי לאפיק רווח משמעותי וגבוה. במאמר הבא נציג את הסעיפים הבולטים ונבין מה אפשר לעשות על מנת לחסוך בהם
יצוא משמש ככלי שבעזרתו יזמים, משקיעים ואנשי עסקים מייצרים תשואה גבוהה והכנסה קבועה. נכון להיום, היצוא הוא החלק המשמעותי ביותר של סחר בינלאומי ויש לו השפעה על כל תחומי המשק.
עם זאת, רבים מהיזמים והיצואנים לא מכירים לעומק את הרכב העלויות ולכן יש להם נטייה לעשות טעויות מיותרות. הפתרון הוא כמו תמיד להכין את שיעורי הבית ולהבין מה מרכיב את רשימת ההוצאות הצפויות.
כמה עולה להוביל את המטען?
ההוצאה העיקרית ביצוא היא על הובלת מטענים. העולם כיום הוא כפר גלובאלי שבו סחורות עוברות במהירות ממקום למקום, אבל מישהו צריך לשלם על זה – ובדרך כלל מדובר ביצואן. למעשה, מחיר ההובלה באוויר או בים הוא הפקטור הקריטי ביותר לקביעת כדאיות היצוא.
נכון להיום, רוב המטענים משונעים באמצעות אניות ולכן הובלה ימית היא המקובלת והנפוצה ביותר. בהובלה ימית אף קיים תעריף שזהה לרוב סוגי המטענים וקל יחסית להיערך אליו, למעט תוספות והיטלים שקובעים את העלות הכוללת כגון היטל דלק וסיכוני מלחמה. ההמלצה בהקשר הזה היא לקבל הצעת מחיר שכוללת את ההובלה וההיטלים ולהיערך בהתאם מבחינת התמחור.
לשם השוואה, הובלה אווירית מיועדת בעיקר לסחורות שצריכות להגיע ליעדן במהירות והאפשרויות הקיימות כוללות חברות בלדרות בינלאומיות או משלחים בינלאומיים. באופן עקרוני קיימת גם אופציה של הובלה יבשתית, אך היא פחות רלוונטית לישראל כי אין לה יחסי מסחר רשמיים עם מדינות שכנות.
כמה עולה להוביל את המטען
על מה תשלמו מלבד ההובלה?
עוד פקטור שמשפיע מחד גיסא על עלויות היצוא ומאידך על נתח הרווחים קשור לתקינה הבינלאומית. אלו מסמכים שמגדירים את ההיבטים השונים של המוצר מבחינת טכנולוגיה, שיטות בדיקה, שירות וכדומה והם עולים כסף. היתרון הוא שבעזרת תשלום על תקינה ניתן לייצר יתרון יחסי בשוק היעד ולבלוט על רקע מתחרים מקומיים או בינלאומיים.
מלבד תקינה, יצואנים מכל רחבי העולם צריכים לשלם על תכנית שיווק בינלאומית. מי שמנסה לבנות תכנית כזו לבד עלול לחרוג מתוך מסגרת התקציב ולפגוע לעצמו במוניטין, לכן האלטרנטיבה המומלצת היא לפנות לאנשי מקצוע ולשלם 10-20 אלף דולר על תכנית שיווק מסודרת. עוד אפשרות היא להכין את התכנית דרך מכון הייצוא, בעלות נמוכה יותר ועל בסיס פגישת ייעוץ ולאחר מכן פגישות המשך.
לבסוף, עלויות היצוא נקבעות בהתאם למספר התערוכות הבינלאומיות שבהן בוחרים להשתתף ולפי התעריפים של משלח בינלאומי ועמיל מכס. לכל זה יש להוסיף ביטוח סיכוני סחר חוץ בהתאם לסוג המטען ורצוי להקדיש לפחות 10% מהתקציב לטובת איתור סוכנים ומפיצים בחו"ל, שיתופי פעולה והתייעצות עם עורכי דין מקצועיים.
מרגש! "פריד תאייה הוא דוגמה ומופת לאדם עם לב ענק. הנתינה השקטה שלו, במיוחד בתקופות מאתגרות כאלה, מראה עד כמה אנשים טובים נמצאים סביבנו. היוזמה של פריד לשלוח 40 ארגזי תותים לכיכר החטופים מחממת את הלב ומחזקת את תחושת הערבות ההדדית." כל הכבוד!
פעילויות ללא תשלום למפונים במהלך פברואר: מוזיאון בית אורי ורמי נחושתן באשדות יעקב מאוחד מזמין משפחות מפונים לקחת חלק במגוון פעילויות ללא תשלום במהלך חודש פברואר, ובהן סדנאות יצירה ומוסיקה, הקרנה מיוחדת של סרט ועוד. הפעילויות - המתקיימות בתמיכת קרן התנועה הקיבוצית - הינן בהרשמה מראש בלבד. מספר המקומות מוגבל. תושבי האזור מוזמנים לקחת חלק בפעילויות על בסיס מקום פנוי. מוזיאון בית אורי ורמי נחושתן הינו אחד מיותר מ-230 אתרי מורשת ומוזיאונים, הנכללים בארגון הגג של המועצה לשימור אתרים.
הפתיחה החגיגית של שיראל קוסמטיקס בנתניה: שיראל סעידיאן, הנכדה הבכורה והאהובה, פתחה מקום חדש ומרגש. סבא עופר סעידיאן היקר, יקיר העיר נתניה ובעליהם המוכר של אולמי “ארמונות כינור דוד” בעיר, כיבד את המעמד המיוחד בקביעת מזוזה, תוך איחולי הצלחה ושפע לנכדתו האהובה.
טל מור - תערוכת יחיד: "שכרון צבעים": התערוכה היא הזמנה לעולם של צבעים, חלומות, ונופים שנצפים מזוויות חדשות ומפתיעות. טל מור, צלם אמנותי, מביא את חוויותיו האישיות, מסעותיו בעולם, ותפיסת עולמו לתוך יצירות שמקרינות שמחה, חופש ואופטימיות. העבודות של טל, על הקו שבין אמנות לנוסטלגיה, הן רגע של אסקפיזם. הן שולחות את הצופה לעולם של אושר ותשוקה לחיים, מזכירות את היכולת להתבונן ולמצוא יופי בעצמנו ובעולם שסביבנו. אוצרת: שולמית נוס | שעות ביקור בתערוכה: תאריך פתיחה: 24/01/25 עד הנעילה 24/03/25 | קמפוס דיסקונט, רח' דיסקונט 1, מתחם ה-1000, ראשון לציון. תהנו!