הוצאת לשון הרע או הוצאת דיבה, היא עילה בדיני נזיקין/ המחוקק ראה חשיבות כה רבה בזכות הפיצוי במקרים אלו
ישנם מקרים בהם פרסום כלשהו עונה על ההגדרה של לשון הרע, אך למרות זאת, הוא לא יהווה עילה לתביעה אזרחית או כתב אישום פלילי. זאת משום שהוא חוסה תחת אחת ההגנות הקבועות בחוק ושלוש הן: פרסום מותר, הגנת אמת דיברתי והגנת תום הלב.
טענות הגנה לנתבע
כידוע, הוצאת לשון הרע או הוצאת דיבה, היא עילה בדיני נזיקין, המקימה לאדם הנפגע מן הפרסום את הזכות לתבוע פיצוי כספי מהמפרסם. המחוקק ראה חשיבות כה רבה בזכות הפיצוי במקרים אלו, עד כי בחר להעניק לנפגעי לשון הרע, את האפשרות לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק עד לסכום מוגבל המשתנה מעת לעת ועומד כיום על סך של 70 אלף ₪. אולם, חשוב לדעת, כי מצדו השני של המטבע, חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה – 1965 גם קובע שלוש הגנות שונות, אשר בהתקיימה של אחת מהן, המפרסם יהיה מוגן מאחריות נזיקית או פלילית בגין לשון הרע והניזוק, כלומר מי שנפגע מן הפרסום, לא יוכל לקבל פיצוי כספי כלל.
פרסום מותר
סעיף 13 לחוק קובע שורה של פרסומים, אשר לא יוכלו להוות עילה לתביעת לשון הרע. זאת למרות כי מדובר לכל הדעות בפרסומים אשר יכולים לפגוע בכבודו של אדם, במשלח ידו וכיו"ב. להלן כמה דוגמאות: פרסומים על ידי הממשלה או חברים בה, פרסום על ידי מבקר המדינה, פרסומים שנעשו על ידי שופט, בורר, דיין או כל אדם אחר בעל סמכות שיפוטית או מעין שיפוטית וכן, פרסום אשר המפרסם נדרש לעשות על פי דין. מהו המשותף לכל אלו? מדובר בפרסומים הנעשים במסגרת עבודתו של אדם, אשר בלעדיהם לא יוכל הוא לבצע את עבודתו. על כן החוק מעניק הגנה לכל אדם המפרסם מי מאלו. חשוב לציין, כי זוהי אינה רשימה סגורה ועל כן אם הוגשה נגד אדם תביעת לשון הרע והוא סבור כי הפרסום שפרסם ראוי כי ייחשב לפרסום מותר יוכל לטעון כך ובית המשפט רשאי יהיה לקבוע כי אכן מדובר בפרסום מותר וזה יתווסף למעשה לרשימה המופיעה בחוק.
הגנות קבועות בחוק (צילום: freepik)
הגנת אמת דיברתי
תביעות לשון הרע ניתן להגיש אל בית משפט תביעות קטנות (בתביעות שהסכום שלהן הוא עד 34,000 ₪), וכן לבית משפט השלום (בתביעות של עד 2.5 מיליון ₪). על פי סעיף 14 לחוק, כאשר הדבר שפורסם היה אמת והיה בו עניין ציבורי, לא ייחשב הפרסום להוצאת לשון הרע. כלומר, המפרסם יוכל לטעון לתחולתה של הגנה זו אם הפרסום עומד בשני תנאים מצטברים: האחד הוא כי הפרסום הוא אמת, כאשר הדרישה היא כי עיקרי הפרסום נכונים. קרי, לא תישלל מן המפרסם הגנה אם פרט שולי מתוך הפרסום לא היה נכון. כמו כן חשוב לציין, כי תנאי זה יתקיים גם אם בדיעבד התברר כי אין אמת בפרסום, אולם הוכח כי המפרסם סבר והאמין בתום לב בעת הפרסום, כי המידע שבידו הוא נכון. התנאי השני לתחולתה של הגנת אמת דיברתי היא כי מדובר בפרסום אשר יש בו עניין לציבור, למשל לצורך הגנה על בטחונו. כלומר, כי לא מדובר בעניין פרטי ואישי שאין לציבור כל זכות לדעת אותו.
הגנת תום הלב
לנתבע בגין תביעת לשון הרע אפשרות שלישית לטענת הגנה והיא הגנת תום הלב. סעיף 15 לחוק כולל רשימה של נסיבות אשר בהתקיים אחת מהן, לא יהווה הפרסום עילה לתביעה אם הוא נעשה בתום לב. כך למשל, הפרסום היה בגדר הבעת דעה על התנהגותו של הנפגע בתפקיד רשמי, או שיפוטי. כן, פרסומים הנוגעים לביקורת על יצירה ספרותית או אחרת אשר הנפגע הציג ברבים. למעשה, ישנו דימיון רב בין הגנה זו לבין הגנת הפרסומים המותרים, כאשר בשני המקרים מדובר על פרסומים במסגרת עבודה או שנועדו להגן על אינטרס ציבורי.
מאמר זה נכתב על-ידי עורך דין אהוד פאי, העוסק בתביעות זכויות יוצרים ולשון הרע.
לשאול בנושא דוא"ל: office@felaw.co.il, טל. 077-6596951
מאמר זה מהווה תוכן פרסומי, ואין באמור בו בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.
מה הכוונה בכלי רכב ממונעים לילדים?
כלי רכב ממונעים יכולים לעלות את הביטחון העצמי של הילדים שלנו ולאפשר להם להרגיש בטוחים יותר בעצמם וביכולות האישיות שלהם...
פלאשנט צרכנות | 31.1.2022| ממומן
גן אירועים בחדרה
מחפשים גן אירועים בחדרה? הגעתם בדיוק למקום הנכון! במדריך הקצר הבא נציג בפניכם את מה שצריך לדעת לפני שבוחרים גן אירועים בחדרה...
פלאשנט צרכנות | 9.5.2021
יתרונות הבישול על כיריים אינדוקציה
יש הרבה יתרונות לבישול על כיריים אינדוקציה, ואם אתם מתכננים לרכוש כיריים חדשות אבל תוהים אם כדאי לכם לעבור למכשיר זה או לא, הגעתם למקום הנכון...
פלאשנט צרכנות | 31.3.2021| ממומן
כך תוכלו להימנע מהצורך בביצוע הסרת כתמים ממזרון
זכרו שאתם לא רוצים לקום בבוקר שיש לכם אוכל על המיטה, ואתם לא רוצים להגיע למצב שבו תצטרכו לבצע הסרת כתמים ממזרון...
פלאשנט צרכנות | 10.3.2021| ממומן
תפוחי – מדוע אנשים בוחרים לקנות פירות וירקות במשקים פרטיים
לפני שנסביר מדוע יותר ויותר צרכנים בוחרים לרכוש מוצרים כמו פירות וירקות, דרך משקים פרטיים, חשוב להדגיש, שיש לאינטרנט תפקיד חשוב בכך...
שלושה ימים של השראה ונטוורקינג לבעלי עסקים בגובה 1,100 מטר: ריטריט יזמות יתקיים במלון בוטיק אל־רום מהקסומים והיפים בצפון הגולן. ריטריט יזמות יתקיים ב-4-6 בינואר 2026 מול נופי החרמון. במהלך שלושת ימי הריטריט ישולבו חופש מרגיע עם למידה מקצועית: סדנאות שיווק, אסטרטגיה ופיננסים, הרצאתו של אבי אטינגר על כישלונות ביזמות ומה לומדים מהם, והרצאה של עדי נודל ("החתול הפיננסי") על כלים לניהול כספים נכון. בנוסף יתקיימו יוגה בזריחה, סדנאות יצירה, פעילות ריפוי ונטוורקינג. לב האירוע יהיה יום פרקטי מלא המוקדש לאסטרטגיה, שיווק ושיתופי פעולה עסקיים. הריטריט יתקיים ללא מטרות רווח, ביוזמת אורי לאה קליפר, יזמת ואשת שיווק מנווה אטי"ב ומייסדת DAZ Marketing. פרטים והרשמה באתר. תהנו!
9. לאחר שרכשה את פעילות מסעדת Rapidos המקסיקנית בנתניה, קבוצת BBB מרחיבה את פעילות המותג ופותחת רשת מסעדות בפריסה ארצית, תחת השם רפידוס. הסניף החמישי במספר יפתח בחג החנוכה בהיכל מנורה מבטחים ת"א ומצטרף לסניף החדש בראשון לציון שנפתח השבוע, לצד הסניפים בפ"ת, הרצליה ונתניה. כל אחד מהסניפים של רפידוס מתפרש על שטח של כ-70 מ”ר – 100 מ"ר.
תערוכת היחיד של שמעון בתואל תיפתח ביום שישי, 5.12.2025, בשעה 12:00 בגלריה אשכילה, רח' הפנינים 2 יפו. בתואל, יליד 1979, יוצר העוסק בזהות, שורש וחיבור, מציג גוף עבודות המתכתב עם ההיסטוריה והמסורת היהודית דרך קומפוזיציות מופשטות, צבעוניות נועזת ויודאיקה פיגורטיבית בגישה עכשווית. האמן, בן למשפחה יהודית בעלת שורשים גאורגיים ואשכנזיים, מצא את דרכו החזותית מתוך בית יוצר של אומנות ויודאיקה. יצירותיו משלבות בין חומר, צורה ורוח יהודית, ויוצרות נרטיב חדש לאמנות יהודית-ישראלית כיום. אוצר: איתי גבאי. נעילה: 2.1.2026.
השקה לוהטת השבוע בשרונה תל אביב: מיצג הענק של תיק המשלוחים החדש של וולט, המזמין את שליחי החברה לנחש כמה כדורי זהב בתוכו. הניחוש הקרוב ביותר יזכה ב-100 אלף שקלים ופרסים נוספים. המיזם נועד לחזק את קהילת השליחים, להגדיל זמינות משלוחים ולשפר שירות. האירוע משך שורה ארוכה של סלבס ובהם דניאל עמית, קורין גדעון, אליטה אופק, ירדן ויזל ושחר לבנה. היה שמח!